11
xx
login
szukaj w serwisie  
ojpojopiopuopuiopui
PORADY PRAWNE
Analiza prawna:  
Mandat radnego albo praca w Służbie Cywilnej
Funkcjonowanie samorządu:  
Rada gminy rozpatruje skargę na wójta
Uprawnienia komisji rewizyjnej
Koniec kadencji a pełnienie obowiązków wójta
Sporządzenie studium zagospodarowania przestrzennego
Finanse publiczne:  
Wydatkowanie środków budżetowych na zadania powiatu
Podpisana umowa czy ustne zamówienie
Gmina przekazuje środki na pokrycie strat w spółce
Postępowanie administracyjne:  
Możliwości procesowe organu drugiej instancji rozpatrującego odwołanie od decyzji organu I instancji dotkniętej wadą nieważności
Gmina traci określony dochód
Bezpartyjny z zawieszonym
członkostwem
Wyłączenie w egzekucji
administracyjnej
Postępowanie karne:  
Termin do złożenia zażalenia odbioru postanowienia o umorzeniu śledztwa przez prokuraturę
Prawo pracy:
Sekretarz gminy burmistrzem
Ekwiwalent za urlop dla aresztowanego burmistrza?!
"Inna nieobecność" w pracy
Ogłaszać konkurs czy nie?
Ekwiwalent za niewykorzystany
urlop dla ponownie
wybranego wójta
Nowa kadencja
zastępcy burmistrza
Zakazy obejmujące
pracowników samorządowych
Podstawa wynagrodzenia
i zasiłku chorobowego
z tytułu niezdolności do pracy
Nagrody jubileuszowe
nauczycieli akademickich
Odpowiedzialność
porządkowa pracowników
Pożyczki dla niepełnosprawnych
na rozpoczęcie
działalności gospodarczej
Dodatkowe urlopy pracowników
niepełnosprawnych
Programy emerytalne w uczelniach
Samorząd a transport
niepełnosprawnych
Pomoc społeczna:  
Renta rodzinna
- niezbędne dokumenty
Wyższa składka na
ubezpieczenie wypadkowe
Zamówienie publiczne:  
Obsługa bankowa budżetu gminy
Praktyka stosowania prawa
zamówień publicznych
Zakup materiałów
eksploatacyjnych
Nieprawidłowe zapisy
gwarancji wadialnych
PORADY PRAWNE

Analiza prawna

Mandat radnego albo praca w Służbie Cywilnej

Z dniem 27 października 2006 r. weszła w życie ustawa z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz.U. Nr 170, poz. 1218). Przepis art. 49 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że członek korpusu służby cywilnej nie może łączyć pracy w służbie cywilnej z mandatem radnego.


Definicję członka korpusu służby cywilnej określa art. 3 pkt 3 powołanej na wstępie ustawy. Zgodnie z tym przepisem członkiem korpusu służby cywilnej jest zarówno pracownik służby cywilnej (zatrudniony na podstawie umowy o pracę), jak i urzędnik służby cywilnej (zatrudniony na podstawie mianowania). Korpus służby cywilnej tworzą pracownicy zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych w jednym z wyżej wymienionych trybów w co najmniej jednym z urzędów administracji rządowej enumeratywnie wymienionych w art. 2 ust. 1 ustawy o służbie cywilnej. W Rzeczpospolitej Polskiej są trzy organy, do których wymagane jest uzyskanie mandatu radnego. Są to organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego, odpowiednio: w gminie - rada gminy, w powiecie - rada powiatu, w województwie - sejmik województwa. W związku z powyższym w przypadku uzyskania mandatu radnego przez członka korpusu służby cywilnej zostaje naruszony zakaz, o którym mowa w art.. 49 ust. 4 ustawy o służbie cywilnej, obligujący pracodawcę do wypowiedzenia stosunku pracy takiemu pracownikowi. Podkreślić należy, że nie jest to przedmiotem uznaniowości pracodawcy, ale jego bezwzględnym obowiązkiem. Z obowiązku tego pracodawcę zwalniałoby jedynie skuteczne zrzeczenie się mandatu przez członka korpusu służby cywilnej. Bezprawny urlop bezpłatny Za nieskuteczne należy uznać natomiast uzyskanie przez członka korpusu służby cywilnej urlopu bezpłatnego bez względu na podstawę prawną jego udzielenia. W okresie korzystania z urlopu bezpłatnego strony (pracodawcę i pracownika) nadal łączy bowiem stosunek pracy. Mając na uwadze powyższe pracodawca nie może udzielić członkowi korpusu służby cywilnej urlopu bezpłatnego na czas sprawowania mandatu radnego. Nie jest zatem dopuszczalne ażeby np. radny powiatu, który został jednocześnie wybrany na starostę tego powiatu przebywał na urlopie bezpłatnym jako członek korpusu służby cywilnej. Pomimo, że żaden przepis nie zobowiązuje wprost pracodawcy, to powinien on jednak poinformować takiego pracownika o skutkach prawnych niezrzeczenia się przez niego mandatu radnego, zakreślając mu jednocześnie termin do złożenia określonego oświadczenia w tym zakresie. W przypadku uzyskania mandatu radnego przez członka korpusu służby cywilnej zostaje naruszony zakaz, o którym mowa w art. 49 ust. 4 ustawy o służbie cywilnej, obligujący pracodawcę do wypowiedzenia stosunku pracy takiemu pracownikowi SŁAWOMIR PYŹLAK


.:: Strona główna  .:: Serwis Administracyjno-Samorządowy .:: Prenumerata  .:: Kontakt  .:: Wydawnictwo      .:: Admin ::.