Analiza
prawna
Mandat radnego albo praca w Służbie Cywilnej
Z dniem 27 października 2006 r. weszła w życie ustawa z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz.U. Nr 170, poz. 1218). Przepis art. 49 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że członek korpusu służby cywilnej nie może łączyć pracy w służbie cywilnej z mandatem radnego.
Definicję członka korpusu służby cywilnej określa art. 3 pkt 3 powołanej na wstępie ustawy. Zgodnie z tym przepisem członkiem korpusu służby cywilnej jest zarówno pracownik służby cywilnej (zatrudniony na podstawie umowy o pracę), jak i urzędnik służby cywilnej (zatrudniony na podstawie mianowania). Korpus służby cywilnej tworzą pracownicy zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych w jednym z wyżej wymienionych trybów w co najmniej jednym z urzędów administracji rządowej enumeratywnie wymienionych w art. 2 ust. 1 ustawy o służbie cywilnej. W Rzeczpospolitej Polskiej są trzy organy, do których wymagane jest uzyskanie mandatu radnego. Są to organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego, odpowiednio: w gminie - rada gminy, w powiecie - rada powiatu, w województwie - sejmik województwa. W związku z powyższym w przypadku uzyskania mandatu radnego przez członka korpusu służby cywilnej zostaje naruszony zakaz, o którym mowa w art.. 49 ust. 4 ustawy o służbie cywilnej, obligujący pracodawcę do wypowiedzenia stosunku pracy takiemu pracownikowi. Podkreślić należy, że nie jest to przedmiotem uznaniowości pracodawcy, ale jego bezwzględnym obowiązkiem. Z obowiązku tego pracodawcę zwalniałoby jedynie skuteczne zrzeczenie się mandatu przez członka korpusu służby cywilnej. Bezprawny urlop bezpłatny Za nieskuteczne należy uznać natomiast uzyskanie przez członka korpusu służby cywilnej urlopu bezpłatnego bez względu na podstawę prawną jego udzielenia. W okresie korzystania z urlopu bezpłatnego strony (pracodawcę i pracownika) nadal łączy bowiem stosunek pracy. Mając na uwadze powyższe pracodawca nie może udzielić członkowi korpusu służby cywilnej urlopu bezpłatnego na czas sprawowania mandatu radnego. Nie jest zatem dopuszczalne ażeby np. radny powiatu, który został jednocześnie wybrany na starostę tego powiatu przebywał na urlopie bezpłatnym jako członek korpusu służby cywilnej. Pomimo, że żaden przepis nie zobowiązuje wprost pracodawcy, to powinien on jednak poinformować takiego pracownika o skutkach prawnych niezrzeczenia się przez niego mandatu radnego, zakreślając mu jednocześnie termin do złożenia określonego oświadczenia w tym zakresie. W przypadku uzyskania mandatu radnego przez członka korpusu służby cywilnej zostaje naruszony zakaz, o którym mowa w art. 49 ust. 4 ustawy o służbie cywilnej, obligujący pracodawcę do wypowiedzenia stosunku pracy takiemu pracownikowi SŁAWOMIR PYŹLAK
|